Disaat Aku Ditalkinkan

ni ain amik dari buku yg ain baca

Hari berganti hari.Keadaanku semakin tenat.Tubuhku terkaku seperti mayat di atas katil di salah sebuah hospital yg aq sendiri tidak tahu mengapa aq di tempatkan di sini.Sebelum tu,yg aq ingat aq sedang memandu kereta ayah,lalu bertembung dgn lori balak.

Tapi selepas itu aq x ingat apa2.pandanganku kabur.tidak dpt ku pastikan siapa org2 yg berada di sekelilingku.aq terasa dada ku teramat berat dan bahagian pingangku sudah tidak berasa apa2 lagi.derita sungguh, nafasku sesak .

Tiba2 tanganku di pegang kuat. Mengucap sayang, mengucap.... "Asyhaduallailahaillallah...." ucapan itu dibisikkan ke telingaku di sertai dgn tangisan. Itu suara ibu,manusia yg pernah mendodoikan daku semasa kecil,manusia yg pernah menyuapkan nasi ke dalam mulutku,manusia yg pernah merotanku kerana degil.

"Bagaimana dhn keadaannya doktor?" Aq amati suara itu. Pasti suara abang. Mungkin abang baru sampai. "Tenat" ,jawab doktor dgn ringkas. "Itu kata doktor bang, jgn berserah kepada takdir sahaja. Kita perlu berusaha" . Sudah seminggu aq terlantar di wad ini, kenapa baru sekarang abg menjengah? datang lah ke sini, aq ingin bicara denganmu. datanglah.. tapi mataku... semakin gelap. Adakah aq sudah buta? tidak!!!! Aq tidak mahu buta. Aq masih ingin melihat dunia ini. "Sabarlah dik, banyak banyak ingatkan Allah. "abangkah yg bersuara itu"=? apa yg aq tanggung ini tidak semudah yg kau lafazkan abg. Tolonglah adikmu ini. tolong bukakan mataku.

"Tekanan darahnya amat rendah". sayup sayup kedengaran suara doktor. Kedengaran juga ibu menangis teresak esak. Ibu,kau hanya mampu menangis saja dan bila tiba saatnya,kita akan berpisah jua. Tapi ,ibu.. aq tidak mahu berpisah danganmu.Tolonglah ibu, selamatkanlah daku. "Yassin..." bacaan yassin terngiang-ngiyang di telingaku. Aq tahu itu suara abang.Tetapi kenapa aq di perdengarkan dgn suara itu???

Apakah aq sudah menghampiri maut???? Aq takut!!! Sedetik lagi sakaratul maut datang. Sedetik lagi izrail datang. Sedetik lagi malaikat maut datang. aq di ambang sakaratul maut.. Aq semakin tegangdan semakin sendat nafas di dada. Ketika itu,aq tidak ingat apa apa lagi. aq tidak kenal sesiapa disekelilingku. Tapiyg pastinya aq berdepan dgn sakaratul maut.

"Tolong ibu,Tolonglah aq, aq takut" Tapi rintihan ku tidak di pedulikan. Apa mereka semua sudah pekak? aq di lambang resah, gelisah dan penuh kesah. Keluhan dan rintihan "Panas,dahaga,haus,panas....." tapi tiada siapa pun yg peduli.. Nenekku dtg, "Nenek...". "Kau dahga cu, kau lapar cu,mahu air?? Ini gelas penuh air madu,kalau cucu mahu masuk syurga,minum air ni".
Ibuku dtg.. "ini ibumu,ibumu yg besarkan mu nak..buangkan islam,matilah dlm yahudi.."
ayah...kau datang ayah..
"Matilah dlm agama yahudi anakku matilah dalam agama nasrani itulah agama yg membantu kau masuk syurga" Nenek...ibu..ayah..suarau kau kah tadi?? Kenapa kau berubah laku?? atau suara syaitan yg ingin memurtadkan aq?? "mengucap syg, mengucap. Asyhaduallailahaillallah..."
Ucapan itu diajukan sekali lagi ke telingaku. Itu suaraibu.Tapi lidahku sudah menjadi kelu .

Manusia-manusia berjubah hitam dtg."Mari ikut kami". manusia manusia berjubah hijau dtg membawa bersama payung hijau,katanya "Mari iku kami". cahaya putih datang.hitam datang.datang sinaran kuning.cahay merah datang."apa ini,apa ini? Akulah sakaratul maut...!!!!.. kedinginan menjalar,merayap perlahan-lahan dari hujung kaki ke hujung rambut dan kini seluruh jasadku di selimuti sejuk dan kemudian datanglah malaikat maut di hujung kepalaku. "hai jiwa yg keji,keluarlah dari kemurkaan Allah..." Aq tersentak.Roh ku berselerak di dlm tubuhku. Lalu,innalillahi wainnailaihi rajiuun... malaikat-malaikat yg menunggu sesayup mata memandang dan menghemburlah bangkai yg sebusuk busuknya.

Tiba-tiba bau busuk menusuk ke hidungku,seperti bau sampah yg amat busuk. "apa yg busuk ni? tak adakah org yg mengangkat sampah ni? ah,busuknya,hanyirnya...

"Assalamualaikum.."
"siap yg memberi salam itu?" kau siapa wahai pemuda?
seorang lelaki tercegat di hadapan katilku.aq tidak pernah melihat org yg sehodoh,sekotor dan sebusuknya di dunia ini..Rambut yg tidak terurus,baju yg di pakai berlumut hijau ,kuning,merah dan entah apa apa lagi dari lubang hidung ,telinga dan mulutnya...jijik,loya, aq rasa..teramat loya melihatnya.

"Kau x kenal aq?"
"Tidak,jawabku tegas.mana mungkin aq kenal kau sehodoh dan sejijik ini."
"aq sahabatmu,kau yg membuat aq hari2"
"Bohong!" aq menjerit sekuat hati..
aq x kenal engkau! lebih baik kau pergi dari sini"
"akulah amalanmu yg keji"

Aq terdiam.aq tidak mampu berkata apa2 teringat kini,semuanya telah pernah ku dengar dan ku pelajari dulu.Segala dosa dan keburukan yg kita lakukan di dunia akan di jelmakan dlm sebagai suatu makhluk yg teramat hodoh di hadapan kita di alam barzakh nnti. Oh !Tuhan,aq byk dosa. Aq memang lalai,cuai dan lupa dgn segala nikmat yg telah kau kurniakan.Solatku kerana kawan bukannya ikhlas kerana Allah.Pergaulanku bebas,x kenal muhrim ataupun tidak itu semua telah berlalu dan sudah terlambat untuk bertaubat.Apa yg aq harus lakukan!!! Surah Yassin yg abg pegang diletakkan atas dahiku. Aku melihat kak long dan kak ngah menangis.Aq juga melihat mata abah bengkak.Tiba-tiba badanku di sirami air.Air apa ini???

"Tolong...sejuk!!Kenapa air ini berbau kapur barus.Tolong jangan tekan perutku dengan kuat,sakit!!! Kenapa ramai org melihatku??? aku malu...malu...!!!

Aq diusung di suatu ruang.aq lihat kain putih dibentangkan.Lalu diletakkannya aq di atas kain putih itu.Kapas dibubuh celah2 badanku.Lalu aq dibungkus satu demi satu dengan kain itu."Nanti,tunggu...".jgn bungkus aq. Keenapa kalian semua buat aq macam ni?Tolong rimas...panas..." Kemudian aq di letakkan di suatu sudut.beberapa org termasuk imam menyembahyangkanku.Kelihatan ayah dan abang berada di saf pertama.Tapi kenapa aq di sembahyangkan??

Bukan kah aq boleh sembahyang sendiri..aq teringat kata2 ustazku dulu."sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan"..Dan kini baru aq sedar,aq sudah tidak mampu lagi untuk sembahyang.Aq di angkat perlahan2 kemudian diletakkan di dlm kotak kayu.

Kotak apa ini?aq di usung oleh enam org termasuk ayah dan abang.Aq diusung setapak demi setapak."Al fatihah!" kedengaran suara tok imam.kelihatan ibu ,kakak ,kak long,kak ngah mengekori di belakang.Tapi kemana bawanya aq?Nun jauh disana,kelihatan tanah perkuburan kampungku.."kesitukah aq?"tolong turunkan aq,aq takut!!!.setibanya di tanah perkuburan, kelihatan satu liang lahad yg bersaiz jasadku..beberapa tangan memegangku dan aq diturunkan ke dlm liangitu."Perlahan2 "aq terdengar suara tok imam memberitahu... "tolong keluarkan aq dari sini!aq seram!! Kini aq berada dalam liang sedalam enam kaki.Sedekit demi sedikit pasir dantanah menutupiku

Tanah apa ini